2 thoughts on “نقد و بررسی کتاب «زبان شناسی گونه های کردی ایلامی»

  • 2020-07-05 at 10:18
    Permalink

    درود بر استاد ارجمندم جناب دکتر پالیزبان عزیز و سپاس بابت دقت نظر و حساسیت به پژوهش‌ها و مطالعات زبان‌شناختی حوزه گویش کردی ایلامی. همچنین تشکر از خانم ثباتی بخاطر زحمتی که بابت پژوهش درباره معرفی واج‌های این گویش متحمل شده‌اند. بی‌شک بدون نقد و نظر و تبادل فکر و اندیشه، ایده‌ها بارور نمی‌شوند و در این تضارب آراست که به تعبیر امام علی علیه السلام “اندیشه‌های درست متولد می‌شوند”. با‌این حال، شاید کمال انصاف در این بود که در این نقد و بررسی نقاط مثبت و برجسته پژوهش خانم ثباتی نیز اشاره‌ای می‌رفت. به قول خواجه شیراز:
    عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو

    با آرزوی کامیابی و سلامت همگان

    Reply
    • 2020-07-07 at 02:12
      Permalink

      درود جناب دکتر لطفی عزیز. بنده نیز از توجه حضرتعالی سپاسگزارم و بر این نکتۀ حضرتعالی نیز صحه می گذارم که در سایۀ نقد منصفانه است که اندیشه ها و افکار بارور می شود؛ با این حال، در مورد نقد کتاب خانم دکتر ثباتی چند نکته وجود دارد که امیدوارم ذکر آنها جنابعالی و نیز خوانندگان گرامی سایت را اقناع نماید:
      1. پیش از چاپ این نقد، بنا به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام -به عنوان متولی صدور مجوز کتاب های منتشر شده و بر اساس رویه ای که چند سال پیش از طرف این اداره کل به صورت جلسات متوالی برگزار می شد- از سرکار خانم ثباتی دعوت شد تا با حضور ایشان و سایر اهل قلم و دیگر علاقمندان به مباحث زبانشناسی و مطالعات گویشی، جلسه نقد و بررسی جامع کتاب ایشان برگزار شود که متاسفانه به دلیل عدم استقبال نویسنده، تحلیل کتاب میسر نشد.
      2. پس از عدم توفیق حقیر در اقناع نویسنده برای نقد حضوری کتاب، برای دیگر نویسندۀ کتاب که نامشان بر روی جلد کتاب وجود دارد، ایمیلی ارسال نمودم تا حداقل ایشان به عنوان یکی از اساتید بزرگ حوزۀ واجشناسی در مورد تناقضات و ابهاماتی که در کتاب وجود دارد، توضیحاتی ارائه دهند که متاسفانه ایشان حتی ایمیل بنده رو پاسخ هم ندادند.
      3. نقدی که پیش روی شما و خوانندگان محترم سایت قرار دارد، به دلیل محدودیت در تعداد صفحات فصلنامۀ «نقد کتاب»، تنها بخشی از نقدهایی است که بنده به کتاب «زبان شناسی گونه های کردی ایلامی» دارم و بدیهی است که اگر نویسندگان محترم از نقد کتاب استقبال می کردند قطعاً نقاط ضعف دیگر و نیز جنبه های مثبت کتاب مورد ارزیابی قرار می گرفت. هرچند که اینجانب بر این باورم که هنوز هم دیر نشده و حقیر به عنوان یکی از کوچکترین اعضای خانوادۀ بزرگ زبان شناسی و کسی که به مطالعات گویشی با تمام وجود عشق می ورزم، آمادگی کامل خود را برای نقد حضوری و همه جانبۀ این کتاب در هر زمان و مکانی اعلام می کنم چون اعتقاد دارم که چنین کتاب هایی بعدها به عنوان منبعی از سوی پژوهشگران مورد استفاده قرار می گیرد.
      در پایان بار دیگر از حسن توجه جنابعالی به این نقد نیز سپاسگزارم
      رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً

      Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *